Kelionė šimtmečio sandūroje

1910 m. birželio 25 d. du MIT studentai leidosi į nuotykius. Josephas Cheeveris Fulleris, 1911 m., ir Alfredas Hague'as, 1910 m., paliko Fullerio namus Vakarų Niutone, Masačusetso valstijoje, Hagos 1909 m. Oldsmobile ir išvyko į Portlandą, Oregone. Jų žygis buvo ne pirmasis visureigis, tačiau dauguma jų prasidėjo arba baigėsi San Franciske, kad pasinaudotų geriausiais keliais. Fulleris ir Haga bandė važiuoti daug sudėtingesniu ir mažiau keliaujančiu šiauriniu maršrutu, nes norėjo sustoti aplankyti Hagos brolio jo rančoje Meeteetse, Vajominge. Pasitelkę vien valios jėgą ir dažnai taikydami savo inžinerines žinias, studentai savo transporto priemones įkalbinėjo visoje šalyje, vietove, kuri labiau pritaikyta arkliams nei automobiliams.

senas automobilis

Birželio 25 d., 5 val., Alfredas Hague'as (prie vairo) ir Joe Fulleris ruošiasi išvykti iš Fullerio Niutono namų.

Būtent į vakarus nuo Misisipės pradėjome būti pionieriais, o lenkdami į šiaurės vakarus pamatėme tūkstančius žmonių, kurie niekada anksčiau nebuvo matę automobilio, prisiminė Haga 1950 m. Mūsų atvykimas į miestą ištraukė minią ir daug kvietimai pavalgyti tų, kurie turėjo kontaktų su rytais, kad ir kokie tolimi būtų. Naktimis visada išvažiuodavome į preriją arba į kokią nors rančą, kur pasistatydavome palapinę nakčiai. Iš miesto į miestą važinėjome taikydami, grūdų elevatoriumi ar kompasu... Vakarų šalių kelių žemėlapių nebuvo... Turėjome naudoti geležinkelių tvarkaraščių žemėlapius, kurie buvo šiek tiek iškraipyti, kad kelias atrodytų tiesus.

Šiuolaikinė degalinė net nebuvo svajonė, o remonto dirbtuvių toli ir nedaug. Turėjome patys atlikti visus remonto darbus, įskaitant kalimą. Gauti benziną dažnai buvo problema, tačiau užklausa paprastai buvo aptikta kokia nors parduotuvė, kurioje buvo keletas penkių galonų skardinių.

Per 39 dienas kelyje Fulleris ir Haga susidūrė su barškučiais, prerijų gaisrais, kruša ir keliai buvo tokie nelygūs, kad beveik kasdien, o dažnai ir kapitališkai, buvo remontuojami. Rugpjūčio 31 d. jie įlipo į keltą The Dalles mieste, Oregone, kuris nuvedė juos į 12 valandų kelionę Kolumbijos upe į Portlandą, kur laikraščiuose pasirodė jų kelionės aprašymai. Rugsėjo 28 d. jie turėjo grįžti į Techniką rudens semestrui, todėl jie išsiuntė automobilį į rytus ir ilgą kelionę namo išvyko traukiniu.

Įprastu MIT būdu Fulleris kruopščiai registravo kelionę ir jų aptarnavimą mašinai, kuri juos gabeno. Jo kruopštus išlaidų apskaičiavimas rodo, kad padangoms ir kameroms jie išleido keturis kartus daugiau (410 USD), nei dujoms (100,30 USD). Fullerio sūnus Davidas išsaugojo tėvo žurnalą ir nuotraukas iš kelionės, taip pat 40 atvirukų ir laiškų, kuriuos jis siuntė namo, transkripcijas; visi surinkti 2012 m Transkontinentas 1910 m.: dviejų jaunų vyrų nuotykiai automobilių pramonėje , redagavo Markas H. Chaplinas. Toliau pateikiamos sutrumpintos ištraukos suteikia pojūtį apie veržlumą, išradingumą ir inžinerinius įgūdžius, dėl kurių Fullerio ir Hagos ambicingas žygis tapo įmanomas.

žurnalo įrašas

Joe Fullerio išlaidų įrašas ir kelionių statistika, apskaičiuota Meeteetse mieste, Vajominge ir vėl Portlande, Oregone.

Olbanis, Niujorkas, birželio 25 d
Pūtimas 6.40 val., Vyksta 7.10 val. Į Springfildą atvyko 11.15 val. Pataisytas stabdys prie Spencer, viena valanda. Sulaužyta priekinė spyruoklė. Pervažiavo katę, jos nesužalojo. Pamestas Prestolite bako laikiklis. Į Olbanį atvyko 17.30 val. Vykstame į stovyklą tarp čia ir Schenectady.

Sirakūzai, Niujorkas, birželio 26 d
Jaučiasi kaip karalius. Šiandien apie nelaimingus atsitikimus kalbėti.

Erio ežeras, birželio 28 d
Atvyko į Bafalą apie 7.30 val. Nusiskutas ir apsikirpęs, o paskui nuvyko į krioklį. Stovyklavietė Van Buren, ant ežero kranto. Išskalbė drabužius ir maudėsi. Punkcija kairėje priekyje.

Ligonier, Indiana, liepos 2 d
Supuvę keliai šioje valstybėje. Vakar kaištis išlindo iš spindulio strypo, atleido galinius ratus, o velenas ir abu universalūs šarnyrai iškrito ant kelio. Suradome visas dalis ir surinkome per dvi valandas. Šiandien sulaužėme priekinę spyruoklę ir įdėjome kitą ant kelio.

Čikaga, Ilinojus, liepos 4 d
Vakar, 11.30 val., paliko stovyklą visai šalia Saut Bendo, į Čikagą atvyko 17.30 val. Nulaužė vieną galinės spyruoklės lapą, įsmeigė vieną nagą ir numetė dulkių surinktuvą. Praėjusią naktį sustojome su Alfredo draugais. Praėjusią naktį jų mašina apvažiavo Čikagą. Tai gražus miestas. Mes dabar jų mašinoje laukiame, kol paradas praeis.

Chelsea, Ajova, liepos 10 d
Ajova yra gražiausia valstija nuo Masačusetso laikų. Vakar vakare sumušėme šlapią gumbą. Negalėjome pajudėti, taip stovyklavome ten, kur buvome. Tai baisus dalykas. Atmosfera nuostabiai skaidri čia, vakaruose.

vyras skutimosi

Kad ruoštųsi į Čikagą, Haga nusiskuto už palapinės netoli South Bend; Fulleris pakabino savo paltą vėjyje, kad išpūstų raukšles.

Sioux City, Ajova, liepos 12 d
Viena punkcija šiandien. Ventiliatoriaus diržas nutrūko du ar tris kartus. Pasakyk mamai, kad aš nelabai galvoju apie Sioux City.

Mitchell, Pietų Dakota, liepos 14 d
Praėjusią naktį turėjome pastatyti savo stovyklą per siaubingą perkūniją, pačiame prerijos viduryje... Iš stovyklos išėjome 11 val., išdžiovinę palapinę. Nuvyko į Mitchellą ir nusipirko du vandens butelius, 2 šiaudines kepures ir benzino. Įstrigo purve tarp Letcherio ir Katberto. Mums prireikė 3,5 valandos, kol išlipome, padedami vyro, 2 berniukų, arklio ir kaladėlės bei įrankių.

Indijos rezervatas, liepos 19 d
Vakar kirtome Misūrį ir nuo to laiko buvome Indijos rezervate. Praėjusią naktį pasiklydome prerijoje ir nuėjome 60 mylių. Mes esame dykumos žemėje. Nieko kito, tik išdžiūvusią žolę, didžiąją jos dalį sudegino prerijų laužai.

Billings, Montana, liepos 25 d
Vakar buvo mūsų Jonos diena. Visokių bėdų. Štai kas ateina iš jojimo sekmadienį. Pradėjome 7 val., o 8 val. nulaužėme užmetimą, kuris laikė užpakalinį spindulio strypo galą. Laimei, ant automobilio turėjome kitą, bet jis netiko, todėl paėmiau šaltą kaltą ir sutvarkiau. (Štai kur pravertė mano drožlių ir kartografavimo kursai technikoje.)

Išlipome už dešimties mylių nuo Kasterio ir pastebėjome, kad kelias yra nepravažiuojamas dėl laistymo griovių, kertančių kelią. Vienas iš jų buvo nusidėvėjęs septynių ar aštuonių pėdų gylyje. Apsisukome ir bandėme kirsti purvo duobę, kurią jau sėkmingai perėjome išvažiuojant. Na, mes įstrigome, kad geras ir tinkamas, ir užtrukome iki 14 val. išeiti. Tada grįžo per Kasterį, perplaukė Jeloustouno upę ir patraukė į Hantlį per Bad žemes. O, tai buvo baisus kelias. Visiškai sulaužėme dešinę galinę spyruoklę ir nulaužėme du kairiosios galinės spyruoklės lapus.

Na, mes išlipome maždaug už 20 mylių nuo Kasterio ir radome trobelę su ten gyvenančiu senu vyru. (Pirmieji gyvybės ženklai, kuriuos matėme nuo tada, kai palikome Kasterį.)

automobilis įstrigo griovyje

Arklys iš purvo ištraukia 40 arklio galių Oldsmobile.

Dar už dvidešimt mylių radome nepraplaukiamą upelį, kurio kiekvienoje pusėje buvo tik rąstai, rodantys, kad ten kažkada buvo tiltas. Na, mes buvome per toli, kad galėtume pasukti atgal, todėl ėjome aukštyn ir žemyn upeliu, kol radome vietą, kurią manėme, kad turime galimybę kirsti. Mes nusileidome vienu stačiu krantu į purvą, o paskui turėjome kitą statų krantą, kad pakiltume į kitą pusę. Dirbome, turbūt, beveik valandą ir maniau, kad mums pavyko visam laikui, bet kastuvu kastuvu ratams visą kelią pagaliau susitvarkėme.

Išlipę beveik pašėlome iš džiaugsmo, nes abu buvome praradę visas viltis. Tada mes to nežinojome, bet buvome įšokę nuo keptuvės į ugnį. Vos tik sulaukėme vakarienės, kurią sudarė labai maža siaubingai sausa kieta duona (keturių dienų senumo), kurią turėjome aparate, ir dėžutė sardinių. Tai buvo pirmas kartas, kai turėjome valgyti nuo ryto. Kol baigėme valgyti, buvo tamsu ir turėjome uždegti paieškos lemputę. Na, mes radome tai, kas, mūsų manymu, buvo pradinio kelio tęsinys, ir nuėjome dešimt mylių.

O, mama, tai buvo pats baisiausias pasivažinėjimas, kokio aš kada nors norėjau. Kartais kelias beveik išnykdavo ir jį būtų sunku rasti. Na dešimtą valandą bijojome eiti dar centimetrą. Perėję tą upelį, pamatėme į šiaurę nuo mūsų siautėjančius prerijų gaisrus. Naktį jie atrodė labai arti, bet manau, kad jie turėjo būti 7 ar 8 mylių atstumu. Mes jų stipriai bijojome. Štai kodėl mes tiek daug važinėjome sutemus.

Dešimtą pasistatėme stovyklą ir atminkite, kad tolumoje nematėme jokių gyvybės ženklų ar net šviesos, išskyrus prerijų ugnį, nes dvidešimt mylių kitoje upelio pusėje. Aš taip nervinausi, nes mums trūko maisto ir vandens, liko apie vieną galoną benzino, o mes nežinojome, kur esame.

Praėjusią naktį miegojau nedaug. Šį rytą atsikėlėme septintą ir pradėjome važiuoti. Nuėjome vos vieną mylią, o benzinas išsiliejo [todėl] užėjome ant kalvos. Vos neapvirtome iš džiaugsmo, nes pažiūrėjome į Jeloustouno slėnį ir pamatėme vieną ar du namus.

Ranchmanas ant žirgo paskolino mums savo valtį, kad galėtume perplaukti upę, o tada dar apie mylią nuėjome į pietus iki Ramiojo vandenyno šiaurinės dalies. Telegrafo operatorius paženklino traukinį, o tada atvykome į Bilingsą benzino. Mes čia dabar ir turime palaukti iki rytojaus, nes per dieną važiuoja tik vienas traukinys.

Mes dar turime įveikti 35 mylias nuo Bado žemių be miesto ar rančos. Mašina vis dar neveikia Badlanduose, jei jos nesudegė prerijų ugnis. Ech, argi nenorėjau, kad vakar būčiau namie.

P.S. Po to trauksime daug maisto.

senas automobilis

Fulleris ir Haga sunaudojo 394 galonus benzino, kad nuvažiuotų 4673 mylias, vidutiniškai 120 mylių per dieną. Jie patys atliko visus remonto darbus kelionės metu – kartais viduryje.

Meeteetse, Vajomingas, rugpjūčio 8 d
Mieli mama ir tėti, atrodė labai gera vėl gauti laišką. Aš taip pat gavau telegramą. Aš priartėjau prie laidų, apsivilk marškinėlius, man viskas gerai, bet nenorėjau leisti pinigų. Jei ištiksiu bėdų, greitai atsiųsiu telegrafu.

Mums [į Alfredo brolio rančą] viskas gerai, bet turėjome problemų su variklio šildymu, nes vanduo taip greitai užverda tame dideliame aukštyje, maždaug 6000 pėdų aukštyje. Taip pat nutrūko ventiliatoriaus diržas ir jį reikėjo taisyti, o karbiuratorius neveikė tokiame retame ore.

Niekada gyvenime nemačiau tokių kalvų. Ranča yra tiesiai Uoliniuose kalnuose. Dabar galiu žiūrėti tiesiai pro duris į 12 000 pėdų aukščio kalnus su sniegu.

Nuo tada, kai buvome čia, pilnai suremontavome variklį, įžeminome vožtuvus, išbraukėme anglį iš cilindrų, išvalėme magnetą, karbiuratorių ir įdėjome naują sandariklį į kai kurias vandens jungtis.

Šalis čia ne vieta automobiliams. Sulaužėme dar vieną galinę spyruoklę, vieną bėgimo lentą ir vairo pavarą. Grįžome į Kodį, kai mašina užgeso pro šalavijų šepetį. Nulūžusią vairo pavaros dalį surišome virve ir grįžome į rančą.

automobilis miške

Automobilis leidžiasi per pušyną šiaurės vakaruose.

Benzinas yra 45 centai už galoną Meeteetse ir 35 centai Cody. Čikagoje sumokėjome 11½ centų. Rytoj ryte išvykstame į Sietlą.

Portlandas, Oregonas, rugsėjo 4 d
Atrodė, kad kuo arčiau „The Dalles“, tuo toliau mums pasisekė. Turėjome nuolatinę padangų problemų epidemiją ir baigėsi kamerų ir vidinių korpusų, todėl turėjome klijuoti pleistrus ant kamerų ir vidinius pleistrus ant korpusų. Į Portlandą nusileidome su dešimčia automobilio korpusų, iš kurių aštuoni buvo susprogdinti. Viename iš galinių korpusų buvo keturi prapūtimo lopai.

Kelionėje praktiškai neužmušėme smėlio iki maždaug penkiasdešimties mylių į rytus nuo The Dalles; tada mes du kartus jame įstrigome, o trečią kartą beveik įstrigome.
Kelionė Kolumbijos upe laivu buvo graži. Į Portlandą atvykome 19 val. Visi su mumis elgėsi karališkai. Kai pirmą kartą pasiekėme šią vietą, prie mašinos visą laiką stovėjo minios žmonių, o mus apklausė trys žurnalistai. Šiandien sekmadienio laikraščiuose pasirodė didelis straipsnis apie kelionę.